پتروشیمی و پالایشگاه

تمامی محصولات و فرآوری های امروزه با وجود صنایع پتروشیمی و پالایشگاه تولید و عرضه شده اند . از محصولات مهم این صنایع می توان به ؛ بوتادین ، متانول ، اتیلن و بنزن اشاره کرد.


تمامی محصولات و فرآوری های امروزه با وجود صنایع پتروشیمی و پالایشگاه تولید و عرضه شده اند . از محصولات مهم این صنایع می توان به ؛ بوتادین ، متانول ، اتیلن و بنزن اشاره کرد .

پتروشیمی و پالایشگاه

هر دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاه نقش بزرگی در محصولات و فرآوری های نوین دارند . در واقع صنایع پتروشیمی ، بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌ های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت و یا گاز طبیعی تولید می‌کند ، تا پیش از وارد شدن نفت به مفهوم امروزی در زندگی انسان ، مواد شیمیایی مورد نیاز بر اثر تغییر و تبدیل صنایع گیاهی و جانوری به‌ دست می‌ آمد . اما در اوایل قرن بیستم نفت خام و گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان ، اهمیت حیاتی و روزافزونی پیدا کرد ، که سبب ایجاد این فناوری ( صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ) توسط دانشمندان گردید . تفاوت پتروشیمی و پالایشگاه و تفاوت پالایشگاه نفت و گاز ؛ دو مفهومی است که امروزه بسیار مورد جستجو قرار می گیرد .

پتروشیمی و پالایشگاه
دو مفهوم پتروشیمی و پالایشگاه بسیار نزدیک هم هستند اما تفاوت هایی دارند که در اینجا توضیح داده ایم ، تفاوت پتروشیمی و …

تعریف پتروشیمی

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، یکـی از مهمترین خصوصیات صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین مفهوم که با تغییرات شیمیایی و فیزیکـی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد. واژه‌ی پتروشیمی از دو کلمه پترول و شیمی ترکیب شده و معنی لغوی آن مواد شیمیایی حاصله از نفت است. این واژه برای اولین بار در 1942 توسط عده ای از سازندگان مواد شیمیایی، به کار برده شد. به طور کلی مواد پتروشیمی آن گروه از محصولات شیمیایی هستند که از طریق تغییر شکل یافتن یا فعل و انفعالات قسمتی از هیدروکربورهای نفت یا گاز طبیعی با سایر مواد تهیه می شوند.محصولات پتروشیمی دارای موارد استعمال عمومی و صنعتی متعدد از قبیل پارچه ( نایلون، دارکرون، پشم و پنبه مصنوعی) لوازم الکتریکی، کودهای شیمیایی، حلال ها، مواد پاک کننده و غیره است. محصولات پتروشیمی را می توان به سه دسته مشخص تقسیم کرد: محصولات اصلی مانند اتیلن، پروپیلن، گوگرد، بنزین، آمونیاک و غیره. این محصولات پایه و اساس محصولات متعدد دیگر پتروشیمی را تشکیل می دهد . انواع پلیمر در این صنعت تولید و عرضه می شوند .

محصولات مهم در صنعت پتروشیمی

از محصولات مهم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه می توان موارد زیر را نام برد ؛

  • بوتادین : در ساخت لاستیک های مصنوعی نقش اساسی دارد.
  • متانول : در عایق بندی حرارتی و مصالح ساختمانی سودمند است.
  • متان : یک نوع گاز گلخانه ای است که میتوان از آن بعنوان سوخت استفاده کرد.
  • اتیلن : در ساخت پلاستیک، شوینده های مختلف، روان کننده های مصنوعی و استایرن ها استفاده میشود.
  • بنزن : از این ماده در تولید و ساخت انواع دارو، مبلمان، وسایل الکترونیکی و بسته بندی مواد غذایی استفاده میکنند.

نقش چشمگیر پتروشیمی در تجهیزات پزشکی

  • از رزینهای پتروشیمی و پالایشگاه برای تصفیه و ساخت دارو استفاده میشود. این کار باعث افزایش روند تولید و کاهش هزینه ها میشود.
  • برای ساخت دستگاه هایی برای پوست و اندام های مصنوعی، از پلاستیک ها و رزین های تولید شده از مواد پتروشیمی استفاده میکنند.
  • از فنل و کومن برای ایجاد ماده پنی سیلین که یک آنتی بیوتیک معروف است که احتمالا شما هم اسم آن را شنیده اید ، استفاده میشود.
  • پلاستیک که از جمله محصولات تولیدی مواد پتروشیمی است ، نقشی اساسی در پزشکی دارد . در واقع می توان گفت ؛ به نوعی یکی از انواع کاربرد پلیمر محسوب می شود .

تعریف پالایشگاه

پالایشگاه به تاسیسات صنعتی گفته می شود که در آن نفت خام تحت فرآوری قرار گرفته و به محصولات مفیدتر و پرکاربردتری تبدیل می شود . به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هنگامیکه نفت خام وارد پالایشگاه می شود فرآیندی موسوم به مراحل تقطیر را طی می کند . در این فرآیند اجزاء تشکیل دهنده نفت خام از آن جدا شده و می توان این اجزاء را بیشتر پالایش نمود . فرآیند تقطیر از زمان ورود نفت خام به بویلری با فشار بالا شروع می شود . نفت خام خود مخلوطی از هیدروکربن های مختلف است. بویلر مخزنی است که نفت در آن جوش می آید و مانند آب بخار می شود. نفت خام تا 1112 درجه فارنهایت گرم می شود. نفت خام بخار پس از بخار شدن از طریق یک لوله وارد بخش تحتانی برج تقطیر می گردد . بخار نفت خام از این برج شروع به بالا رفتن می کند و هرچه بالاتر برود سردتر می شود. بخار نفت خام در جریان سرد شدن به نقطه جوش رسیده و روی صفحات یا سینی ها بصورت مایع قرار می گیرد. بخار فرآوری نفت خام مانند بخار آب که روی سطح شیشه به آب تبدیل می شود روی این صفحات یا سینی ها به حالت میعانات در می آید ، سپس میعانات مختلف از طریق لوله به مخازن جداگانه منتقل می گردد . این میعانات شامل گازها، نفتا، بنزین، نفت سفید، گازوئیل، روغن های روانکاری، روغن های سنگین، و سایر فرآورده ها می باشند . هر دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاه در تولید محصولات نفتی نقش مهمی دارند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *